Sök:

Sökresultat:

11938 Uppsatser om Döden - barn- och ungdomslitteratur - Sida 1 av 796

"Vi ses i Nangijala!" : En studie om hur döden framstÀlls i ett urval barnböcker

The purpose of this paper was to study how the death is described in some books for children and how the books may affect the readers. I chose five books where the leading character was a child who lost a close relative like a parent or a sibling. I asked the book questions like you would do at an interwiew.The main questions were:· What do the children think about the death?· How does the child react when it finds out that a parent or a sibling is dead?· What does the child think about seeing the dead person and how does it react at the funeral?· From what or whom do they find the strength to move on?· What support does the child have from people in the surroundings?· How may the books affect the readers?The results showed that the books give you an image close to the reality. The children had different ways to mourn.

GÄrdagens skola i gÄrdagens böcker. En analys av barn- och ungdomsböcker frÄn Är 1955

Den hÀr uppsatsen handlar om barn- och ungdomslitteratur. I bakgrunden ges en kortare historik om barnbokens historia i Sverige fram till och med Är 1960. Syftet med uppsatsen Àr att se hur skolan gestaltas i barn- och ungdomsböcker frÄn Är 1955. Jag har i undersökningen valt att avgrÀnsa mig till svenska barn- och ungdomsböcker som kom ut i tryck första gÄngen 1955. Med hjÀlp tidigare forskning har jag analyserat de lÀsta barn- och ungdomsböckerna.


"- Ay Caramba, vilket vÀder! brukar hon sÀga."

Barn- och ungdomslitteratur Àr en viktig del av verksamheten i förskola och skola. De böcker som barnen och eleverna möter pÄverkar dem pÄ olika sÀtt. I texterna finns bÄde implicita och explicita budskap, vilket gör dem intressanta att granska ur olika perspektiv. Genom genusforskning vet vi att strukturer Äterfinns i barn- och ungdomslitteraturen samt att de pÄverkar barns identitetsutveckling. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka, synliggöra och beskriva hur etnicitet och nationalitet kan reproduceras genom nÄgra karaktÀrer i barnboksserien LasseMajas detektivbyrÄ av Martin Widmark.

Barn- och ungdomsböcker ur ett genusperspektiv

Syftet med den hÀr studien var att skönja mönster rörande genus i skönlitterÀra barn- och ungdomsböcker, och pÄ sÄ sÀtt fÄ en bild av vilken syn pÄ kön böckerna förmedlar. Vidare ville vi koppla dessa mönster till olika forskningsuppfattningar om vad pojkar och flickor bör lÀsa. De teoretiska utgÄngspunkterna som anvÀndes var teorier kring genus och teorier om lÀsning. FrÄn dessa teorier brukades bland annat begreppen genusordning, ideologisk och biologisk syn pÄ genus, könsmönster, textens och individens repertoar samt identifikation. UtifrÄn syftet valdes en kvalitativ metod som innebar att vi dels kritiskt granskade och analyserade sex skönlitterÀra barn- och ungdomsböcker, dels genomfördes en diskursanalys av olika forskningsuppfattningar gÀllande genus i barn- och ungdomslitteratur.

Sex, romantik och könsroller : Genus i ungdomslitteratur och lÀsfrÀmjande verksamhet

Denna kandidatuppsats syfte Àr att presentera diskussionsfrÄgor i samband med lÀsfrÀmjande verksamhet ur ett genusperspektiv. För att arbeta fram dessa frÄgor innehÄller uppsatsen Àven en analys av bÀrande karaktÀrer i samtida populÀr ungdomslitteratur med avseende pÄ framstÀllningar av manlighet och kvinnlighet. Analysens resultat visar att bÄde traditionella och utmanande gestaltningar av de kvinnliga och manliga karaktÀrerna förekommer i den analyserade skönlitteraturen, vilket sÄledes innebÀr att lÀsarna av dessa verk fÄr ett differentierat utbud av genusframstÀllningar genom den analyserade ungdomslitteraturen. Baserade pÄ den hÀr uppsatsens litterÀra analys har en rad genusrelaterade diskussionsfrÄgor arbetats fram och dessa diskussionsfrÄgor Àr tÀnkta att fungera som utgÄngspunkt för att lyfta fram genusperspektivet vid exempelvis lÀsfrÀmjande aktiviteter för ungdomar..

Antaganden om lÀsning: En analys av utvalda lektörsomdömen om barn- och ungdomslitteratur under perioden 1986-2006

The aim of this master?s thesis is to categorize the publisher readers? views about reading to distinguish a conceivable change of these reviews compared to a historical context during 20 years. I will examine a number of reviews of children?s literature written by publisher readers from BTJ in order to distinguish the assumptions that readers have about children?s reading from how these assumptions appear. The reviews that have chosen is from the years 1986, 1991, 1996, 2001 and 2006, with the purpose of studying if there are any legible changes in these assumptions for the past 20 years.

Barns sjÀlvvalda lÀsning

The purpose of this thesis is to gain insight into children`s voluntary reading in their spare time. I have focused on printed books and none of the digitally published Medias. I want to examine how children experience the power adult`s exercise over their chose of books and also why they choose the books they do. The method of this study is qualitative with interviews of six 10 years old children. I conducted the interviews detachedly and I have used two different point of view for my study; Aidan Chamber`s ?Reading Circle? and Barbro Johanssons opinions if children`s participation in terms of their voluntarily book selection.I have also studied other researchers and authorÂŽs writings about literacy, childrenÂŽs reading habits, adultsÂŽ attitudes to childrenÂŽs reading and childrenÂŽs passion for reading.During my study it became clear that children who like to read prefer to read detective stories for children, a result that also earlier investigations reached..

LÀrares portrÀttering i sex samtidsrealistiska ungdomsromaner - sett ur ett ledarskapsperspektiv

I studien undersöks hur lÀrare framstÀlls i sex samtidsrealistiska ungdomsromaner utgivna mellan 1990 och 2003. Syftet med undersökningen Àr att studerar vilken bild av lÀrares ledarskap lÀsaren möter i litteraturen samt att utröna hur lÀrare portrÀtteras. Vid undersökningen av ledarskapet har Blake och Moutons tvÄdimensionella ledarksapsmodell dÀr ledarens intresse för uppgiften samt ledarens intresse för mÀnniskan i gruppen legat till grund för undersökningen. PortrÀtteringen har skett utifrÄn ett hermeneutiskt synsÀtt. Resultatet av studien visar att lÀsare av samtidsrealistisk ungdomslitteratur möter lÀrare i texten som tillÀmpar olika ledarstilar i klassrummet.

Kan machismo likstÀllas med manlighet i Mexico? : om staten, urbefolkningarna och kulturarvsdiskursen

Den hÀr uppsatsen handlar om barn- och ungdomslitteratur. I bakgrunden ges en kortare historik om barnbokens historia i Sverige fram till och med Är 1960. Syftet med uppsatsen Àr att se hur skolan gestaltas i barn- och ungdomsböcker frÄn Är 1955. Jag har i undersökningen valt att avgrÀnsa mig till svenska barn- och ungdomsböcker som kom ut i tryck första gÄngen 1955. Med hjÀlp tidigare forskning har jag analyserat de lÀsta barn- och ungdomsböckerna.

Vems föremÄl, vems kulturarv ? : om staten, urbefolkningarna och kulturarvsdiskursen

Den hÀr uppsatsen handlar om barn- och ungdomslitteratur. I bakgrunden ges en kortare historik om barnbokens historia i Sverige fram till och med Är 1960. Syftet med uppsatsen Àr att se hur skolan gestaltas i barn- och ungdomsböcker frÄn Är 1955. Jag har i undersökningen valt att avgrÀnsa mig till svenska barn- och ungdomsböcker som kom ut i tryck första gÄngen 1955. Med hjÀlp tidigare forskning har jag analyserat de lÀsta barn- och ungdomsböckerna.

Identitetssökandet hos unga flickor i 2010 Ärs barn- och ungdomslitteratur

My ambition with his exam is to study how young girls are being depicted in swedish novels of 2010. I have analyzed how the identity and the search for identity are produced in these books. To be able to make my analysis of these books I have used Maria Nikolajeva?s book Barnbokens byggklossar. From wich I have worked out a few questions that I have used my analysis in the portrayal of these girls.

HÀstboken som kunskapskÀlla : Förebilder och undervisande inslag i ett urval svenska hÀstböcker för barn och ungdomar publicerade 1962-1981

Den svenska hÀstboken för barn och ungdomar förÀndrades kraftigt i övergÄngen mellan femtiotal och sextiotal. Den största förÀndringen var att den övergick frÄn att vara pojkbok till att bli flickbok. Samtidigt började den distansiera sig frÄn de översatta böckerna av framför allt anglosaxiskt ursprung genom att strÀva mot en mycket hög grad av realism. Den hÀr studien baserar sig pÄ analyser av arton böcker skrivna av sex författare, med syfte att undersöka vilka förutsÀttningar de skildrade protagonisterna har för att Àgna sig Ät hÀstar och ridning, hur de fÄr sin kunskap, och i vilken utstrÀckning de undervisande inslagen Àr inriktade pÄ att lÀra ut saker till lÀsaren. Syftet har Àven varit att försöka spÄra hur ridsportens omvandling frÄn överklassysselsÀttning till folksport, samt barnbokstrender i stort, speglas i hÀstböckerna..

Rapt Ă  Bamako blir FĂ„ngad i Bamako : ÖversĂ€ttning med kommentar

Uppsatsen behandlar översÀttningen av de fem första kapitlen i Rapt à Bamako, som Àr ett autentiskt översÀttningsuppdrag och som kommer att publiceras av Bokförlaget Trasten under hösten 2010. En översÀttningsprincip för det aktuella uppdraget har bestÀmts utifrÄn översÀttningens förutsÀttningar, bestÄende av teoretisk bakgrund, mÄltextens syfte och kontext, genomgÄng av referenstexter samt en stilstudie av kÀlltexten. Det framkommer att den kontextuella och lexikala nivÄn var de som gav upphov till mest svÄrigheter under översÀttningsarbetet, men att en stor del av de problematiska översÀttningsfrÄgorna kunde lösas med hjÀlp av översÀttningsprincipen i frÄga..

Vad spelar sexualiteten för roll? En queerdidaktisk genusanalys av ungdomsromanen Spelar roll av Hans Olsson

Uppsatsen syfte Àr att problematisera dikotomin maskulint/feminint och subjekten mÀn/kvinnor, samt att införa ett icke-heterosexuellt perspektiv in i genusforskningen kring ungdomslitteratur. Detta görs utifrÄn teoretiker som Judith Butler, R.W. Connell och Judith Halberstam. Som utgÄngspunkt för den hermeneutiskt textinterna analysen anvÀnds ungdomsromanen Spelar roll av Hans Olsson. Uppsatsen har ocksÄ ett didaktiskt syfte dÀr det efterfrÄgas en större medvetenhet kring Àmnet sexuell lÀggning i skolan och utgÄr frÄn litteraturdidaktikerna Louise M.

1 NĂ€sta sida ->